Aug 26, 2009

Cerita raye saye

Baru jek pose, aku dah excited nak raye. Budak-budak kalo nak raye ni, seronok la kot. Tak sabar-sabar nak beraye rumah orang nak kutip duit raye. Pastu, dorang mesti excited nak beli baju raye. Baju raye pulak tu mesti ade baju kurong atao baju melayu pastu ade lak 2 3 baju lain~ baju kasual. Tapi opah aku cakap dulu, baju omputeh. Baju nak pakai gi jalan-jalan hari raya kedua dan ketiga.Hehe.Selain tu, aku rasa budak-budak suke bebeno nak raye sebab nak main bunga api, main kejor-kejor malam-malam sebab semua rumah dah pasang pelita. Wahhhh...tak sabar nak raye.

Tapi, bile da besor ni, takde ape sangat kot yang excited nak beraya ni. Cuma, aku sukakan suasana dekat-dekat nak rayer jek. Pegi mana-mana dengar lagu raye. Rasa ade satu semangat yang datang berkobar-kobar. I don knoe what.

Citer pasal lagu raya ni, banyak jugak lagu yang aku ternanti-nanti nak dengar. Biasanya lagu-lagu evergreen la. Tapi, lagu raya yang paling aku suka, lagu Sanisah Huri ni~ Bersabarlah Sayang.Ade memori sendiri. Masa bulan pose dulu, ade satu drama ni, jap, aku tengah recall tajuk ape, tapi yang berlakon Allahyarham Hani Mohsin dan Sheila Rusly. Lagu ni jadik lagu tema drama tu. Crite tu pasal seorang wanita dan kecurangan suami die yang kawen dengan kawan baik kepada die sendiri. Memang sedih kot drama tu. Bile balik sekolah rakyat jek aku mesti layan cerita tu sampai opah bising sebab pinggan-pinggan tak susun lagi. Waktu buke nak dekat. Duduk ngan opah katakan.Hehe.So, sampai skunk aku suka lagu Sanisah Huri tu. Ingat drama tu, ingat Bulan Ramadhan masa duduk ngan opah kecik-kecik dulu.

Another favorite song is lagu Pulanglah Aisyah. Memang syahdu. Eh, apasal ekh semua lagu raya aku nak lagu sedih jek? hahaha. Baru feel kot.Tapi, lagu ni jugak ada memori sendiri selain AsrolHadi juga meminatinya. Kan Asrol Hadi? Okey, lagu yang lain, lagu Khairil Johari Johar~Sepasang Kurung Biru. Lagu ni lirik dia aku suka. Halos dan menyentoh.

Hurm..itu pasal lagu raye la. Cerita pasal kenangan berhari raye ni, hurm, ada satu kenangan paling sedih masa aku di high school lagi dulu. But sorry, cannot write here. Its more pada hal pamili. Tapi, bila ingat balik kenangan tu, sampai sekarang air mata aku maseh nak menitik. Sangat sedih. Apepon, aku harap it was the last. Cume, yang aku belajar pasal kenangan tu, apa saje dugaan yang menguji dalam pamili kite, don ever putus semangat. Haros saling memberi sokongan.Luv ur pamili, becos u never have anyone that will be close to u as them :)

Hurm, okey. Lain-lain pasla raye tade kot. Aku just suka spend masa rayer depan tv tengok drama sedih Rosyam Nor seisi keluarga sebab time ni mesti ramai-ramai baring depan tv dari yang mude sampaila yang besar, pastu makan kueh raye. Haih. Ni aktiviti yang paling opah aku suka sebab dia paling suka anak, cucu cicit die ade depan mate die. Kalo boleh hari-hari nak camtu.Kitorang selalu cakap kat opah, tak rock ok request opah tu. Takkan nak dok bawah ketiak opah jek. Kitorang kene pegi belajar jaoh-jaoh, pastu dah habis nanti leh cari keje bagos -bagos pastu kumpol duit beli kete, opah gak suka. Bila raya boleh konvoi bawak opah raye ke umah adik-beradik die... Itulah tradisi kitorang.So, if one day aku kawen nanti, aku rasa, kalo kene balik rumah yang belah sana, mybe i'll be missing all these precious time. Jadi, kalo boleh nak dapat jodoh area hometown jek. Senang nak balik kampong masa raye:)

Hurm, itulah cerite raye saye.Hehe.Apepon, raya pada aku adalah masa-masa berharga untuk bersama pamili. Itu lebih bermakna dari yang len. Jadi, tak sabarnye nak sambot raya. Lalallalalallalalala...





No comments:

Post a Comment