Mar 10, 2010

Jejaka Idaman

Hari ni aku mahu berkongsi tulisan tentang ‘taste’. Bukan ‘taste’ pada perabot rumah atao jenis kereta yang kamu suka, tapi taste pada orang yang biasanya akan mencuri perhatian kamu. Pada aku, setiap orang punya taste tersendiri dan mereka ada hak untuk memilih siapa yang senang untuk mereka dampingi. Dan, di sini juga kita kene respect taste orang lain yang maybe pada mata kita, orangnya biasa sahaja seperti Mawi tapi pada mata mereka mungkin orangnya sehensem Remy Ishak.

Aku pon kadang-kadang sebenarnya sama dengan certain orang yang suka mengutuk orang lain. Contohnya, bila tengok ada couple yang tak padan, mesti aku kutuk dalam hati kaw kaw punye. Paling terok pon aku akan gelakkan walaopon tak sedar diri yang aku ni habok pon tarak. At least orang tu berdua jugakkan? Haha. Tapi, bila pikir-pikir balik, aku notice diri sendiri bahawa setiap kejadian Tuhan tu ada kelebihan tersendiri yang mungkin menjadi daya penarik untuk mereka saling menyukai.So, i stop laughing after that.Baiklah jugak aku kan.

Macam aku, ada jugak taste tersendiri dalam adore seseorang.Lantaklah kalao orang cakap aku demand atao bajet bagos nak yang hebat jeh. Everybody has the right to choose, kan? Taste aku pon bukanlah nak yang hot, kacak bergaya atao perlu berbadan sasa.Tapi, aku sangat stress out memandang character yang ada pada diri seseorang.Susah nak explain kat sini, but im sure everybody that close to me will know what I’m trying to say. Kawan-kawan terdekat dan juga housemate aku yang dulu memang paham sangatlah dalam bab ini. Haha.

Pernah satu hari tu, aku buat conference dengan 2 kawan baik di Yahoo Messenger. Kami update diri masing-masing sebab so long time not to meet each others. Seorang dari kawan aku iaitu Zambry Latip bertanya tentang kawan dia yang secara kebetulan adalah kenalan aku jugak. Aku menceritakan kepada dia bahawa aku pernah keluar dengan kawan dia itu. Aku cakap not bad jugak orangnya, but then Zambry Latip cakap, yup, he’s nice, but I know he’s not your taste.Selepas tu kami tergelak. Time tu, aku rasa kawan-kawan begitu dekat dengan aku sampai aku suka orang yang macammana pon diaorang boleh expect. I tell you, orang itu bukan tidak hensem, muka dia sweet lebih kurang muka Qi pelakon utama siri Blogger Boy di 8tv dulu, orangnya jugak educated tapi entahlah, character yang aku nak itu takde.Jadi, memang betoi kata Zambry Latip, dia bukan taste aku.Selepas tu pon kitorang dah tak keluar lagi.Chemistry tu takde, mungkin.Haha.

I don’t know how to speak out about the character that im looking for in someone.Bende ni sunggoh subjektif, dan bukan rigid untuk diperkata lebih detail. Yang aku dapat katakan adalah dia mestilah seseorang yang ber‘kharisma’. Ada gaya dia sendiri yang maybe looked ‘messy’ dan ringkas tapi itulah style dan jenama dia, mungkin jugak dia jenis yang orang pandang tidak romantik tapi ada sense of sweetness, dia mungkin jugak nampak susah untuk didekati tapi sebenarnya adalah magnet yang sangat kuat auranya.(bukan penjual bioaura ok). Dan yang paling penting, bila dia berdiri dia akan nampak confident sebagai seorang lelaki. High expectation sangatkah?

What im trying to mean here is, it is not just about their appearance but something that related to attitude. Nak kata aku mengejar orang yang macam Fahrin Ahmad tak jugak sebab tarikan Afdlin Shauki pada aku adalah lebih power aku kira. Something like that lah.

Itu sahaja bende yang boleh aku figure out pasal taste ni. Bukanlah mahu cakap aku choosy dalam berkawan tapi kita sendiri perlu tahu orang yang bagaimana kita boleh stick untuk bersama.Dan selebihnya, biarlah jodoh menentukan.Bukan kudrat kita untuk menentukan hayat bersama seseorang. =)

Oh, Rashidi Ishak memang taste.Adore dia since darjah 4 lagi =)

5 comments:

  1. Yeah....but for me...sometimes ikut rasa binasa...huhu...so ak skrang ikut hati...mane yang buleh masuk dlm jiwa..itulah yang dipilih...huhu....but if possible aku prefer utk pilih yang ikut taste & masuk dalm jiwa raga...baru tjamin kebahagian..cewah..hehe...
    Igt pesan aku..kene pilih..xpilih nanti dapat sampah.. =)

    Good luck in finding your ONE...

    xoxo
    oren

    ReplyDelete
  2. zambri latip said...

    kite sbg manusia bleh memilih pe yg t'baek utk kite...
    tp jgn la terlampau memilih...
    orang yg kita cri mgkin x akan dtg tp yg kite x cri yg akan dtg kt kite....
    kalo dh ske same ske mmg x kenal botol kicap dgn botol cuka....
    renung2 kan dan slmt bertemu jodoh...

    ReplyDelete
  3. oren:yup,tq.aku sekadar memilih mengikot kesesuaian jiwa.itu yg sush mahu jumpa.

    zambri:hati akan suka kalo kene dgn yg dicari.terima kaseh.

    ReplyDelete
  4. zambri latip : whoa,kata-kata bermadah ni dr abg kn?..ahhaa..=D

    afnie : yea,mmg sumer pon suke ngan aper yg kene pada hatikn?..tp kalau ak, sekadar muke manis n budi pekerti yg cantik tu da kira menawan hati da tuh..kn?kn?..=D

    ReplyDelete
  5. samala dgn aku.aku dah detailkan lagi tuh =P

    ReplyDelete