Aug 17, 2012

Danao Kota dan malam nya.

Esok, Ramadhan hari terakhir.

Hmm.

Sedih jugak bila di penghujung hari, walao kerja rasa sangat diuji di bulan Ramadhan.Tambah kerja customer service.Bukan senang, dalam kau berpuasa, nak bertemu customer, melayan ragam Cina Singapore yang banyak kerenah, sometime rasa nak maki, sometima dimaki balik.Tapi aku tetap take it positif.


Banyak dugaan di bulan Ramadhan, tapi yang pasti hikmah nya manis.


Aku takde cerita persiapan raya.Takde.Raya pada aku tak ubah macam botol oren bodoh lepas kene togak.Kosong.


Aku hanya ada hari semalam.Hari yang terlalu precious, pada aku.

Dari Januari hingga Jun, aku terlalu sibok dengan urusan hospital mama abah.Hati terlalu sarat dengan emosi sepanjang tempoh tu.Dalam masa 6 bulan, kau hilang orang yang terlalu kau sayang dalam dunia ni.Tak sempat nak bangkit dari rasa lumpuh tanpa mama, selang 3 bulan sudah meratap pula hilang nya abah.Tungjang keluarga yang ada.


I wont looking back the times, denyutan nya buat rasa jantung seakan mahu berhenti sama.

Tapi semalam, for the first time aku rasa keluar sekejap dari emosi tu.Incik Zahari bring me out to Danao Kota.Mencari baju kurung dan kerongsang.Mencari makan larot malam.Menumpang hingar-bingar malam warga Kuala Lumpur yang tak pernah diam.


Sampai Danao Kota dalam pukul 10 lebih.Entah.Tak ingat.

Teros berjalan menyusuri lautan manusia mencari baju kurung.Banyak pilihan, tapi semua tak kena mata.Aku prefer membeli di Ipoh kelmarin.Lebih banyak yang melekat di hati.Tapi Incik Zahari sabar menemani.Ini first time aku keluar bershopping dengan lelaki.Its first time, sebab sebelom ni, aku tak pernah membenarkan mana-mana lelaki mengekori aku membeli barang.Sebab aku runsing.Rasa tak cukup masa.Tapi Incik Zahari menggantikan adik dan sepupu aku yang biasanya menjadi juruunding pilihan aku.Kelakar, dia memberi komen untuk setiap baju yang aku berhenti tengok dan pergi tak beli.Haha.

Dalam penat berjalan, kami singgah berehat di satu gerai western food.Favorite kami, lamb chop.Menghayati penoh nikmat berdua di tengah jam 12 malam sambil having light talk.Umpama rasa our first date, mengimbas.Haha.

Then, kembali bertaot berpimpin tangan meredah manusia.Sampai pukul 2 baru dapat apa yang dicari.Incik Zahari said nothing, dia cakap pilih yang betol-betol berkenan.Mahal atao murah its not the matter.Yang penting how confident we look with the baju.Yup, at last aku beli baju kurung plain English cotton yang bersulam tanpa manik.It just plain and simple.Mudah digayakan dengan keronsang klasik warna silver 3 bentuk.Pilihan yang tepat sangat, compare to baju-baju kurung yang we try before.Oh, not 'we'.Aku.Dia hanya jadi tukang pengkritik.Pedas.

Kemudian, kami keluar dari celahan manusia yang semakin lebat.Singgah lepak di meja hawker tepi jalan yang jual yong taufu cucuk.Its his favorite.Makan, again and again sambil menjadi observant.Melihat ragam sekeliling yang penoh cerita yang tak tahu pucuk pangkal.Aku rasa bahagia dengan masa yang ada malam tu.Menghabiskan malam berdua, lari dari topik kerja, makan-makan, talk a lot, shopping, bergadoh untuk small things, etc.Awesome.


Ini lah terapi yang aku cari untuk 6 bulan dan ke belakang.




I get back my own time.Walao hilang mama dan abah, seems like the price that i have to pay, mungkin lah.




Hmm.

Selamat malam.Letih.



No comments:

Post a Comment