Sep 22, 2009

raya dolu2 dan raye sekarang


Raya dah tak feel. Betoi tak? Seminggu sebelom raya, memangle nak raye aku rase. Sebab dengar lagu Fazidah Joned. Tapi, bila dah raye, cam nak wat bodo jek…Hahhahaha…Sebabnye raye sekarang dan raye dulu-dulu dah tak sama.

1. Baju raya. Dulu best sebab before raya abah bawak kitorang pegi pekan Telok Intan, shopping baju ‘oghang puteh’ kat sana. Walaopon baju-bajunye takla setandard Pavillion, tapi time tu dah rase mewah giler. Malam sebelom raya, ade pulak sesi ‘presentation’ baju raya dengan opah bersama sepupu-sepupu yang len. Time tu semua excited kot. Sekarang ni, bile sabot pasal baju raya, takla feel sangat sebab sekarang tak payah tunggu raye baru nak beli baju baru cantik-cantik. Asal ade duit sikit je, tangkap baju baru.Tak kisahlah kat bundle sekalipon, janji ‘baru’ dibeli dari kedai. Dan sekarang ni pon, dah takde istilah shopping raye. Takde masa kot. Kebaya yang aku pakai masa raya tahon ni pon aku beli masa site visit kat Pasar Seni. Orang kata, sambil menyelam minom ayor. Sambil buat inventori dan analisis site untuk final projek aku, sambil tu ngusha baju untuk raye…busy woman ok.

2. Mari sedondon di hari raya. Hoho. Ini masa kecik-kecik boleh kot di standardizekan warna baju raya. Dah besor-besor ni sukar diramal. Hehe. Mama aku memang suke bab-bab ni tapi aku tak sempat kot nak polo instruction beliao. Tahon ni mama planning pakai baju Maroon. Tapi, pamili Along dah tempah skim kaler they ol sendiri. Aku pulak dah terbeli kebaya puteh, so agak tak rock untuk pakai baju kebaya itu di pagi hari raya tahon depan. Pidot pulak dah tempah baju kurung moden kaler coklat..Hahaha.Lari topik. Sudahnye pagi raya mama ngan abah jek pakai sedondon macam pengantin baru…heeee…Bak kate Encik Helmi di dlm SMS rayenye, dah kawin nanti baru syok nak berbaju sedondon ni. :P

3. Pagi di hari raya. Hurm. Masa kecik-kecik dulu feel pagi raya tu yang ditunggu. Bangon pagi-pagi pakai baju raya, bermaaf-maafan, tunggu semua orang bagi duit raya. Tapi, bila beso-beso ni dah cam malas. Bangon dah lah lambat, pastu bile team baraan datang baru kelam kabot nak mandi. Raya tahon ni pulak kesihatan abah agak tak mengizinkan. So, suasana tu jadi gloomy sikit. Aku pon lebih risaokan abah. Takde mood nak raya sakan..This year jugak turn Along raye rumah mak mertua die dulu, so kekurangan satu ahli pamili di rumah. Sepupu-sepupu yang seangkatan lak 2 3 orang jek balik.Takleh nak Sekinchan Menjerit. Sudahnye memang aku beraya dengan sepupu-sepupu yang belom akil baligh, pegi temankan dorang raye, jadi guider dorang main bunga api kat depan rumah, alahai……agak tak stylo di situ walaopon sedikit sweet .Hahaha…

4. Cerita di tv masa raya. Aku hangin betol raye tahon ni sebab takde cerita best kat tv. Balik-balik muke Fasya Sandha suara itik tu, takpon Apek Senario yang cam mayat hidop tu kat tv. Paling tak best drama Yusof Haslam yang sucks ditayang kat tv. Bosan giler. Jadi, janganlah heran mengapa aku lebih prefer mencarot kat blog ni tatkala bosan di hari raya.Iklan raya kat tv pon dah takde yang sampai kat jiwa. Setakat tayang balik iklan dulu-dulu, kat YouTube pon aku leh layan. Encik Helmi, kamu juge bersependapat dalam hal ni bukan? Tapi, maybe sebab Allahyarham Yasmin Ahmad dah takde. So, dah takde iklan dari Petronas yang ‘kill’ masa raye ni. Tak chill.

5. Ucapan hari raya. Kalo masa sekolah-sekolah dulu aku rasa lagi dekat dengan kawan-kawan sekeliling walaopon time tu takde SMS, 3G dan sebagainya. Sebabnye time tu kad raye jadi utusan pengganti diri nak berbalas ucapan hari raye. Yang aku perasan, raya lately ni dah kurang ucapan hari raye even by kad raye ataopon by SMS tu sendiri.(maybe sebab dah sampaikan dalam Facebook)..tapi betoila, kurang ucapan hari raye. Aku pon just reply kepada sape-sape yang mengirim dan kepada sape-sape yang terdekat.. Aku rasa orang len pon camtu. Masing-masing tunggu, sudahnye takde sape nak hantar. Jadi, istilah 1 Malaysia tu agak berat untuk dilaksanakan mungkin…?

Ok,aku dah malas nak taip lagi. Lapar nasi impit..Chow.

No comments:

Post a Comment