Feb 25, 2010

Kelas bahasa Perak

Ini kelas bahasa Perak.Dituju khas buat kawan-kawan saya yang sedang bercinta dengan orang Perak.Senang nanti kalao nak balik rumah mak mertua =p

(Dituju khas juga untuk cik Akhmar yang cantik dan jelita (happy birthday to u)

Beghegek
Maksud: melawa, berhias
Contoh ayat: Beghegek sakan mike hari ni.Ape keheynye?
Maksud ayat: Berhias sakan awak hari ni.Apa pasal?

Bertohor
Maksud: bertahan dengan berjimat
Contoh ayat: Gaji teman dah habis da bayar hutang macam-macam.Terpaksele teman bertohor sampai hujung bulan.
Maksud ayat: Gaji saya da habis da bayar hutang.Terpaksala saya bertahan dengan berjimat sampai hujung bulan.

Beghansor
Maksud:Bergerak pulang
Contoh ayat: Awak beghansor dulu la ye.Hari nak hujan nampaknye.
Maksud ayat: Saya bergerak pulang dulu la ye.Hari nak hujan nampaknya.

Beghambat
Maksud: Berlari
Contoh ayat:Jangan beghambat kat atas jalan tar tu.Jatoh nanti.
Maksud ayat: Jangan berlari kat atas jalan tar tu.Jatuh nanti.

Menggelejat
Maksud: Gembira/ seronok
Contoh ayat: Ape keheynye mike menggelejat benor hari ni? Menang loteri kew?
Maksud ayat: Apa halnya awak seronok benar hari ni? Menang loteri ke?

Menyegholang
Maksud: Terang
Contoh ayat: Amboi, menyegholangnya warna baju kamu ni Senah.Kene kejor dek lembu nanti.
Maksud ayat: Amboi, terangnya warna baju kamu ni senah.Kene kejar dek lembu nanti.

Soh
Maksud: Sedih
Contoh ayat: Soh benor ghasenye bile deme semua dah balik Kolumpo.
Maksud ayat: Sedih benar rasanya bila mereka semua dah balik KL.

Sembei
Maksud: berpasir
Contoh ayat: Baru je nyapu berenda.Udah sembei balik.
Contoh ayat: Baru je sapu verandah.Sudah berpasir balik.

Hingka
Maksud: Seronok sangat
Contoh ayat: Orang tue cakap jangan hingka bebenor di dalam perjalanan.Takot apa-apa jadi nanti.
Maksud ayat: Orang tua cakap jangan seronok benar di dalam perjalanan.Takot apa-apa jadi nanti.

5 comments:

  1. kikikik. time kasih afni. wawa. tang cantik tu, harap2 lame2 jadi doa termakbul. teman dah pandai doh ngasenye. ate ate ate . ahahaha

    ReplyDelete
  2. akhmar:hehe.ko sememangnye cantik.dah pndai ek? msti org kota lama kiri yg ajr =P
    jeffri: haih, org perak lak fail.cmne tuh?

    ReplyDelete
  3. kelas bahasa ke berapa ni eh?
    berguna ni
    =D

    ReplyDelete
  4. hahahha.ko cari awek perak.aku leh membantu ko.haha.

    ReplyDelete