Feb 16, 2010

Phobia

Sekarang ni aku banyak pulak spend masa kat rumah dengan membaca, selain aku suka present budak demuk yang tak tahu apa-apa tu lagi dengan pictures cards.Mana tao akan encourage otak dia grow up dengan cepat.

Hurm, tadi aku sempat baca satu artikel pasal phobia.Tahu maksud phobia? Phobia ni sebenarnya sejenis neurosis mental yang akan buat kamu berasa takot pada something, yang mungkin orang lain rasa bende itu biasa sahaja.

Simptom fizikal yang selalu dapat lihat pada orang phobia ni selalunya menjurus pada sesak nafas, berpeloh, rasa loya dalam perot, dan kepala pening macam rasa nak pitam.

Phobia yang aku pernah ada masa zaman sekolah sampaila mula-mula masuk UiTM dulu adalah cyberphobia iaitu takut pada komputer, sebab time tu aku tak tahu langsong pasal komputer.Nak transfer data guna usb pon tahu.Bangang giler.So, bila ada assignment melibatkan komputer, aku rasa cemas giler.Sumpah.Kawan-kawan studio dulu mungkin ada yang paham.Ada jugak yang gelakkan aku.Tak guna betol.But now, tak lagi la.Time by time, aku dah banyak belajar pasal komputer.Buat drawing pon dah pandai guna some software.Yeay, tahniah kepada perkembangan sehat aku! Haha.

Kemudian,ada satu masa iaitu sekitar tahon 2008, aku ada satu phobia yang dipanggil anuptaphobia, iaitu takut bersendirian.This happened sebab time tu aku sedang keciwa sangat dengan somebody dan aku paling takot if aku duduk sorang-sorang, tak kiralah kat studio, rumah sewa atao kat mana-mana. Aku avoid diri aku dari home alone time tu sebab taknak rasa sedih yang extreme, sebab nanti keje-keje aku akan terganggu.Terokkan aku dulu? Tapi, aku berterima kasehla pada some friends yang temankan aku around that time.Sekarang ni, aku dah tak rasa phobia tu lagi.Mungkin alah bisa tegar biasa =)

Okeylah.Got to go.Mahu sambong membaca.


3 comments:

  1. huhu... bunyi phobia tuh mcm ganaz weh, tapi hehehe... ye ke... kadang rase gak, tapi satu je kuang... yg pitam tu, pasal aku slalu rase steam je...hikhikhik...

    ReplyDelete
  2. aku paling phobia biler aku ddk ngan org yg phobia
    aku jadi rimasphobia
    haha
    =D

    iye
    skrg punye la pandai berkomputer
    kn?
    kn?
    kn?
    :P

    ReplyDelete
  3. nan: haha.mcm2 kategori phobia la.aku phobia tang tu dan bykkk lagi.haha.
    aiman: haha.ko jgn phobia ngn aku sudah.hee.tak la terror sgt =P

    ReplyDelete