Mar 3, 2010

Balik kampong

Tadi tengok rancangan Destinasi Percutian Bajet di tv3, aku memang sukalah host dia, Qi yang slumber dan comel itu.Dapat bf cam dia memang best kot.Hahaha.Tadi lokasi bajet tu di Homestay Hj.Dorani.Tak jaoh dari kampong halaman mama di Kg.Pantai Rasa Sayang, Parit 3 Sekinchan.Sekali-sekala aku rasa warga KL yang sibok bekerja tuh patot pergi bercuti di kawasan homestay sebegitu.Sekali-sekala tukar angin, cari experience yang lain dari yang lain sikit kan.Haha, pandailah aku bercakap.

Aku enjoys kalao balik kampong di Sekinchan espeseli bila rayalah sebab ‘feel’nya lain. Area dari Kapar, Tanjong Karang, Sekinchan, Sg.Besar dan Sabak Bernam tu semua perkampongan kerabat jawa akulah tu.Tapi sayang lak aku tak tahu langsong dialek orang Jawa.Kalao dengar dorang bercakap, aku Takleh nak interrupt sebab vocabulary mereka semua aku tak paham.Hehe.=P

Aku suka vernicular landscape yang ada di sekitar kampong ni. Rumah Melayu lama masih ada.Kalao dilihat cluster sekelilingnya pulak, lebih didominasi oleh tanaman kontan seperti pokok kelapa, pisang, koko dan sukun yang goreng pon sedap.Tapi, walaopon surrounded dengan banyak pokok, aku tak tahu kenapa kawasan kampong ni bahang panasnya lain.Mama kata sebab dekat dengan pantai. Hurm, kalao duduk sini lama-lama kena beli fair and lovely banyak-banyak.Hehehe.

Sebut pasal pantai, memang terbaiklah kalao mahu ambik peluang ke sini untuk merehatkan kepala otak.Tengoklaot yang terbentang luas, dengan langit biru kat atas, ditambah pulak dengan bot-bot nelayan yang pulang senja, aku rasa memang patot datang sini selalu. Mendamaikan.Dulu, masa-masa serabut dengan kerja studio, aku datang ke sini dan its therapeutic.Artistic people memang sesuai di sini mencari ilham. Kalao suka memancing, di sini juga kawasan yang terbaik. Boleh addict =P

Then, tak sudah rasanya kalao tak cerita pasal sawah padi di sepanjang jalan ke pekan Sekinchan. Aku datang sebelom musim menuai, jadi scenerynya masih hijao. Sejuk mata memandang kan? Aku selalu tengok lombong bijih timah je kat Perak, kalao kat Shah Alam dulu asyik tengok bangunan UiTM yang serba purple jeh, so datang sini sekali-sekala rasa macam jakun.Haha. Kalao tak geli dengan belot, bolehlah bawak pancing ke sini jugak. Sediakan saja kulit ayam sebagai umpan. Belot kalao goreng garing-garing,makan dengan nasi panas berkicap, memang layan. Ade bran?=P

4 comments:

  1. da lame betul xpegi area2 sini
    last pegi tanjung karang
    time ader trip forestry tu
    igt x?
    g bendang hijau tuh
    tali air yg sejuk air dier tu
    pastu mlm lepak chelet atas air
    mmg syok kn?

    plus
    gambaq2 dlm ni sumer tmpt ak ponteng fly asrama dlu
    haha
    blk lepak umah member
    giler
    =D

    ReplyDelete
  2. yeke? hehehe.ini gmbr2 ry lepas.baru smpt upload.ko dl sekolah teknik ne? aku lp da.dl best kan lepak mlm2 kat sg.belimbing kelip2 tuh.sng2 nnt mari dtg sini.hehe.

    ReplyDelete
  3. tang belut tu terbaik u.dtg kampung i.kita mengail belut.haha.

    n i taktau yg u ni jawa. :P

    ReplyDelete
  4. i jawa la.belah mak.hehe.tmpt u ade sawah x?

    ReplyDelete