Apr 23, 2010

Mama, saya sudah dewasa.

Aku duduk kat rumah sewa adalah untuk 4 semester.Bermakna, 2 tahon lah.Tapi boleh dikira dengan jari berapa kali aku memasak di dapor.Time tu, aku suka makan jeh espeseli bila kak Anis housemeteku suka memasak.Dan sampai hari ni aku mesti teringat everything nasihat dia di dapor.(kak, rindu nak makan laksa dan gulai tempoyak akak).Dulu memang aku terok gila bab-bab dapor ni.Kak Anislah banyak tegor.Dia kata, kalao memasak jangan selerak sangat.Nanti mak mertua bising.Haha.Ayat tu aku ingat sampai bila-bila.Bukan aku taknak memasak, tapi kat rumah, masa mama sehat, dia memang tak bagi sangat her daughters masok dapor nak tolong.She is very perfectionist person.Jadi, dia rasa lebih comfortable kalao dia yang handle dapor.Mungkin itu satu faktor aku tak cekap di dapor.And abah dont agree about that.But alhamdullilah lah, sekarang ni aku dah banyak belajar.Its gud for me lah kan.Nanti dah kawen senang.Haha.

Masa mama sakit ni, aku kene masok dapor.Baru aku paham lah, jadi orang perempuan ni not only kene pandai memasak tapi semua sekali.Mata tu kene cekap, apa yang ada kat dapor, apa yang dah habes, apa yang patot dibeli, apa yang patot dibuang, apa yang patot diganti.

Complicated kalao tak biasa, like me.

Rutin harian sekarang is to make sure air kosong sentiasa ada, baik di atas meja or di dalam freeze sebab Along suka minom air di dalam freeze bila dia balik dari keje.Kemudian, kene makesure barang dapor apa yang takde.Need to list before pegi pasar.Series, dulu pegi pasar pon kekok.Tak tao camne nak beli barang.Abah helps me a lot dalam bab ni.

Then, paling mama ingatkan aku ialah pasal dapur dan perletakan cooking stuff. Kene betol-betol kemas. Mama sekarang dah boleh walking sikit-sikit, so dia rajin buat inspection sekarang selepas aku memasak. Takleh langsong ada minyak tumpah kat dapor, kuali-kuali yang tak pakai kene cuci teros, nanti nampak berselerak, atas sinki takleh langsong ada pinggan mangkok, barang-barang makan yang dah lama jangan simpan dlaam freeze lagi, dan freeze kalao ade je bao, kene da cuci semua sekali.Hurm, should i go thru more detail about what my mom order?

Haha.Stress.

Banyak lagi lah sebenarnya.Tak habis kalao nak cerita kerja-kerja rumah ni.Baru aku tahu tugas as a mom at home sangat berat dan before ni aku boleh jer bersenang-lenang online sahaja di rumah.Memang aku rasa aku sangat worse dulu.Sorry mama, miss this part before ni.

Sekarang ni, walaopon kadang-kadang aku rasa so tired dengan beban keje kat rumah, tapi aku rasa berbaloi jugak sebab still get the chance to prove pada mama yang aku leh buat all these things walaopon tak seperfect dia.

(Oh, tadi kan, mama cakap ayam masak black pepper aku sedap.Abah cakap sup bayam aku cukup perasa.Hoyeiii...!!)

5 comments:

  1. huhu...gus2 dh ade improvemntmnt..xsia2 akk bebel ke ko kn..windu la ngan afni,skrg bz sgt,xsmpt nk cal ko..nie pn duk kt kdh smingu,xrht lg..blaja msk byk2 l yer,nti leh mkn rse mskn adik akk nie plk,dlu akk je yg msk..hehe..k t.k tau..sory la bz ckit skrg,nti ade mse akk cal ko yer..mis u....

    ReplyDelete
  2. ada hikmah di sebalik kejadian ni.... bagus la cik salamiah...... mungkin dah sampai ko untuk tuntut ilmu sains rumahtangga.....

    ReplyDelete
  3. weih
    perenggan ni :
    'Bukan aku taknak memasak, tapi kat rumah, masa mama sehat, dia memang tak bagi sangat her daughters masok dapor nak tolong.She is very perfectionist person.Jadi, dia rasa lebih comfortable kalao dia yang handle dapor.Mungkin itu satu faktor aku tak cekap di dapor'

    alasan jer sumer tuh
    ahaha
    =D

    dlu kt studio asrul hadi soh buat maggie goreng pon malas yg amat
    ahaha
    mesti xigt
    ngeh ngeh
    =P

    ReplyDelete
  4. hoyeiii! dah bole kawen dah.

    prektis mek perfek. bab memasak neh, sebenarnye kadang2 tak perlukan perfection pun. cuma kene masak ikhlas, barulaa masakan hasil air tangan kite tu rase sedap gitu. ahhahaha..

    ceh, megi goreng pun malas kan? muahahaha!

    ReplyDelete
  5. hahhahahha.mcm2 komen.tq guys.

    ReplyDelete