Feb 21, 2011

Hai, boleh saya berkenalan?

"Salam hai awak."

Tiba-tiba ada makhluk sms aku pagi tadi.Aku maseh dalam selimot, malas nak bangon lagi sebab semalam tidor lambat dengar lagu jiwang abang JJ kat Sinar FM.

Aku balas dengan rasa tak ikhlas."Waalaikummussalam.Siapakah?"

"Bolehke saya nak berkawan dengan awak?"

Dalam hati aku cakap, ni mesti budak under age ni sebab kalao lelaki matang bukan camni ayat beginning nya.(15 tahon pengalaman).

Aku tanya dia balik sebab soalan aku tadi tak diendahkan."Saya tanya awak siapa kan?..."

"Nama saya Mahat" Itu sahaja dia jawab. Tiada pengenalan diri yang lain, at least beritahu lah aku dari mana dia dapat nombor aku. Dia bajet aku berminat kot nak tanya lebih pasal diri dia. Sorry, i dont talk to strangers. Then, aku malas aku nak continue.

"Sekiranya klu awak tak sudi nak berkawan dengan saya tak apalah ek, awak cakap je"


Aku tergelak dengan rasa sungguh nak maki.Haha.

Dia sudah silap di situ.Aku beri sedikit tips ye kepada semua lelaki yang mahu mengorak langkah mengenali gadis, tak kisah lah mahu serius atao sekadar teman biasa, jangan sesekali menunjukkan tahap ke sensitif an kamu di awal perkenalan sebab para gadis memang tak suka lelaki yang tak tegar dan mudah putus asa.Memang kau bukan John Travolta.

Aku just jawab, thank you, have a nice day.


Aku tak suka cara budak under age approach gadis.Beginilah situasinya.Tiada gentleman basis.Aku teringat how incik Zahari approach aku waktu mula-mula jumpa aku di hadapan ruang kerjanya.

He asked my number first (untuk ketiga kali nya). Ketika itu dia sudah memperkenalkan diri dan bertanya serba sedikit hal aku.

Dan mungkin ayat dia yang buat aku selesa untuk memberi ruang pada dia untuk mengenali aku adalah bila dia minta izin kepada aku untuk call ketika itu dan cakap, "Awak jangan resign kerja dulu.Bagi saya peluang untuk kenal awak", sebab semasa jumpa dia aku explain yang aku tak berminat nak ber kawan dengan sesiapa sebab aku sudah takkan lama di situ.Resign form sudah diambil dan dalam masa seminggu aku akan pergi.

Dia suruh aku pikir tentang perjalalanan seterosnya, financial planning aku dan sebagainya sebelom turun downtown untuk bekerja.Mungkin dia takde hak untuk halang aku, tapi sekurang-kurangnya nasihat dari dia yang dulu makan garam dari aku, aku ambil terima pakai.Mungkin time tu aku pon hilang guide.


Jadi, sampai sekarang aku terbuka hati untuk memberi ruang pada dia mengenali aku walaopon hal dan perasaan aku bekukan dulu.panjang lagi masa kalao nak bercakap hal itu.

Pokoknya di sini, kalao mahu kenal sesiapa, biarlah kena pada caranya.Ini baru direject dah nak buat ayat mak nyah.Siapa yang siorrr?(bak kata orang Perak)


Sekian.

3 comments:

  1. hai...leh berkenalan??
    jemputlah tengok blog saya....

    ReplyDelete
  2. afnie....nk komen...pening skt aku baca blog ko...wall da cntek..tp tulisan tuh ssh nk baca laa..huhu...harap leh terima pandangan saya ini walaopon aku taw kao suke tulisan jnis cmni..hihi...

    bout ur entry..yup aku sokong 100%...

    ReplyDelete
  3. ijat: akan di view.terima kaseh berada di sini.
    naha:eh aku dah tukar lama dah tulisan.still tulisan sambong2 lagi eh?ok, thank you for kritikan membina itu.

    ReplyDelete