Sep 5, 2012

Single father

This evening, i do nothing.Just prepared my minom petang, kopi o panas with fries sahaja.Awesome, sebab di luar hujan.


Then aku beli majalah Inspirasi Perkahwinan.Saja, sebab my bestfriend will get engage with his sweetheart this month.Even tak dapatt bersama dia membuat persiapan, i hope that boleh tumpang sekaki merasa the moods.Hik.

Selak punya selak, ada satu page raise up isu mengenai bersediakah anda dengan pasangan yang berstatus duda?Oh oh oh.Isu ni amat tepat untuk aku dan for all yang in the same shoes.


Yeah, im in love with him yang berstatus single father.Dan di page tu mereka list up tips how to make sure hubungan tidak terjejas dengan that status.

1.Persediaan Mental.
The first thing is persoalan mengenai sudah bersediakah memulakan hidop baru bersama pasangan yang berstatus duda? Banyak benda perlu difikirkan actually, betol.Mengenai anak-anak dia, hubungan dia dengan keluarga mentua dan ex wife.Begitu juga dengan penerimaan keluarga sendiri terhadap pasangan duda.Setakat ni, alhamdullillah, semua nya berjalan lancar.Famili terima seadanya dan sangat understanding.Dan since kamu sudah menerima diri dia, satu perkara yang perlu ada dalam diri adalah sikap terbuka mengenai hubungan dia dan pamili bekas isteri.Pada aku tak jadi masalah langsong, walao hubungan mereka sangat baik.Tambah his ex wife sudah punya keluarga sendiri.Saat yang paling jujur aku rasa masa dia bawa keluarga bekas mentua berjumpa aku dulu.Appreciate the moments.


2.Terima seadanya kedudukan pasangan.
Dia mempunyai tanggungan anak-anak, dan mungkin menyebabkan kita sendiri tidak dapat berbelanja berlebihan.Pada aku, jangan jadikan situasi sebagai modal untuk menyalahkannya atao mengungkit.Sikap toleransi dan memahami kedudukan dia sangat penting.Pada aku tidak menjadi masalah since i have my own salary.Tak perlu bergantung bayak pada dia.Jangan jadi budak-budak mahu cemburu dia lebihkan anak-anak dia.Bab ni adalah paling penting, tak nafikan mula-mula dahulu rasa perlu berkongsi segalanya dengan anak-anak dia.But lama kelaman, i realize, isu berkongsi tu tidak ada sebab the way he treat me different too much the way he treat his kids.Dan yang paling utama, dia juga tidak berat sebelah.You are still being his part ;)

3.Selidik terlebih dahulu latar belakang nya.
Bukan mencurigai pasangan, namun tidak salah jika anda memahami punca perceraian pasangan anda dengan bekas isterinya.Yeah, even orang kata past tak perlu diungkit lagi once you built your new life, tapi amat penting untuk tahu.Cerita silam dia adalah apart of his life.Cukup sekadar kamu tahu diri dia bagaimana dan cuba meletakkan diri sendiri dalam kasotnya.

4. Terima anak-anaknya seadanya.
Ini adalah yang paling penting.Mama always remind me dulu, untuk belajar terima mereka seadanya.Aku biasa sahaja, i just tell him, aku tak meletakkan diri aku as their step mom, but i prefer to be their friends.Boleh berkongsi apa sahaja, no limits.Since mereka juga semakin meningkat remaja,menjadi kawan mereka, memahami mereka adalah lebih working.



Tak mudah juga untuk menerima duda as my partner, as my soulmate, i tell u.Mungkin masa zaman sekolah dulu aku selalu cakap mahu get someone yang lebih berusia daripada aku, duda pon not bad, nah, jadi kenyataan.Ini ayat mengusik seorang kawan baik di MRSM dulu pada aku bila aku bersembang mengenai ups and downs aku bersama si dia.Haha.Pada aku, duda or bujang, the most important thing yang perlu ada dalam setiap hubungan adalah toleransi dan understanding each others.


Serius, i really feel good with this relationship.Aku lebih senang dengan status dia, kerana pengalaman dia leads my way, leads myself, untuk jadi sematang dia, setenang dia mengenai kehidupan yang penoh ranjao.Tulisan yang jujur,datang dari hati.


Semoga masa tidak mencemburui kami.God, thank you so much for bring him to light up my life here.



No comments:

Post a Comment