May 17, 2010

Selamat hari Guru, cikgu!

Hari Guru semalam.Tapi sungguh, aku terlupa sebab over excited jumpa kawan-kawan lama di UiTM semalam.
So, Selamat Hari Guru, cikgu.Untuk semua cikgu-cikgu yang menjadikan aku manusia untuk hari ni.Hehe.
Dalam banyak-banyak cikgu yang ajar aku, dari sekolah dulu sampai la zaman UiTM, ada seorang cikgu yang aku sangat tak boleh lupa.
Iaitu seorang cikgu di MRSM.Beliao tak pernah ajar aku di MRSM, tapi aku rapat dengan dia masa Jambori Pengakap di sana.
Malam jambori tu aku lepak dengan beliao. Mula-mula cerita yang berkaitan akademik la kan, pastu bla bla bla sampai la beliao sharing satu cerita dengan aku.Mungkin muka aku ni dari dulu dah jadi tempat orang nak bercerita kot.Haha.
Beliao berkata,
Satu hari nanti, tak mustahil aku akan lalui drama yang dia lalui.Aku kata drama apa? Sebab time tu aku naif bab-bab drama cinta ni.Dulu aku nerd, baca buku Bio kalao tak buat apa.(tipu).
Beliao berkata lagi,
Alah, drama cinta tiga segi.Oh, kata aku.Beliao bercerita panjang tentang dia pernah mempunyai seorang kawan baik masa belajar di universiti dulu.Kemudian, dia jatuh cinta pada kawan baik itu dalam diam walaopon time tu dia dah bertunang dengan somebody yang memang cintakan dia.
Aku teros dengar cerita dia sambil belajar ikat skarf Jambori.
Masa last gathering bersama kawan-kawan universiti, dia dapat tahu kawan baik dia tuh sebenarnya in luv dengan dia jugak.Dia rasa nak nangis sebab time tuh dia dah nak kawen.
Time tu aku malas nak ikot sama beliao bersentimental sebab scarf aku dari tadi tak ikat-ikat.Kemudian, direct aku tanya, what happened to your bestfriend?
Beliao cakap.Ada bende yang kita takleh nak dapat walao nak sangat.Jadi, aku tao lah, dia kawen jugak lah dengan tunang yang dah sedia menanti lama.Wah, very dehhhh sedih, kata hati aku di dalam.
Yang aku ingat pesan beliao ialah, tak semua perkara kita boleh belajar dari dalam bilik darjah atao semata-mata baca buku.Pandai mana pon, tapi kalao tak boleh nak handle bende di luar teori, kamu fail jugak.
Jadi, apa sahaja dugaan datang, kene matang untuk overcome.Mungkin time tu aku tak berapa paham kata-kata pujangga cikgu tu, now aku dapat tangkap maksud dia.
Aku tak tahu cikgu tu ada kat mana sekarang.Mungkin kene find out dalam Facebook ni.Yang pasti, she will always in my mind =)

2 comments: