Jan 16, 2011

Great Day

2 hari lepas aku pergi tengok movie, setelah setahun lebih aku tak pergi tengok movie, punyalah sibok macam PM.

Ingat nak pergi tengok the Tourist lakonan Johny deep yang orang kata hensem sangta tu tapi hensem lagi Fahrin Ahmad aku rasa.Tapi filem tu sold out.Last-last aku tengok cerita mandarin Great Day, sebab aku suka poster filem tu.Meaningful.

Cerita ni cerita kelakar, gila kelakar.Kalao cerita Melayu, lebih kurang jalan cerita Afdlin, tapi dari segi scenary film dan impak seninya, sebijik filem Allahyarhamah Yasmin Ahmad.Artistik.

Scenary banyak di highlightkan di Kuala Perlis yang gila cantik dan juga scenary untuk tipikal life di Kuala Lumpur.Memang aku teruja dengan kerja seni filem ni.

Cerita ni, message nya banyak.Lebih kepada relationship between anak dan mak bapak selain hubungan lain lah.Straight to teh point, kau perlu hargai masa-masa bersama pamili selagi kau punya masa tu espeseli masa bersama mak bapak yang sudah tua.jiwa mereka kosong bila usia semakin senja, thats the point yang sangat touched hati aku.

Manalah aku tak menangis beriya-iya dalam pawagam tu.bial keluar panggong, aku cakap cerita ni bodoh untuk menyembunyikan ke 'malu' an ter over menangis tadi.Haha.

So. if ada masa, pergilah menonton cerita mandarin Malaysia ni.Kau jugak akan enjoy dengan budaya Malaysia yang ada dalam cerita ni.


Ps:malas nak cari gambar poster filem ni.find out sendiri.






Im going to miss my abah and mama.Hurm.

1 comment:

  1. Thanks a lot for your support :> ~chiu(Director of Great Day)

    ReplyDelete