Jun 17, 2011

kerja.

Semalam, aku makan tengahari dengan Incik Zahari di tempat mula-mula aku ter jumpa dia.Masa kami tengah makan, kebetulan budak-budak freshie yang sedang dalam induction sedang break.Aku cakap pada Incik zahari, teringat masa mula-mula aku sampai di Genting untuk daftar kerja.Datang seorang, bawak beg galas, rasa gementar tapi dalam hati nekad untuk mencari duit walaopon pada hari tu adalah Ramadhan yang pertama.Semangat di dalam sangat minimum, sepatutnya sambot puasa di rumah bersama pamili tapi disebabkan keadaan ekonomi ketika tu sangat terok, aku kene kerja.At least raya ada duit belanja untuk rumah walaopon aku tak dapat balik raya tahon lepas.


11 Ogos ni genap setahon aku berada di sini.Aku tak tahu dari mana datangnya semangat aku untuk teros berada di sini.Mybe sebab incik Zahari selalu ada di sisi, mengelap air mata yang selalu mengalir bila tak kuat menghadapi tekanan kerja atao kehidupan di sini yang orang pandang sangat dull.


So far, aku rasa selesa berada di sini.Aku tak hipokrit bercakap begini.Semalam aku dan Incik Zahari bercerita panjang mengenai masa depan.Aku cakap aku belom lagi mahu change mind tukar tempat kerja walaopon kadang-kadang planning tu ada bila kerja rasa stress.Haha.



Satu nya, aku sudah selesa dengan working environment aku.Glad to have teammate yang gila-gila dan takde masalah.Sekarang ni jugak, aku sudah jadi senior, sudah diberi tanggungjawab mengajar pasal cashiering dan courtesy in customer service kepada junior yang baru masok.Aku lebih senang dengan kerja yang lebih terbuka dan dinamik.Tidak duduk sahaja membesarkan badan, kemudian mendengar akak-akak opis yang tahu bila masok kerja nak bergosip dan jaga tepi kain orang.Di sini tak sempat, sebab masok sahaja kerja kau mesti sudah get ready untuk attend people dari merata tempat dan melayan request mereka, walaopon di dalam, mood kau is not there.What to do, kerja is kerja.



Tak kisah lah.Mencari rezeki di mana-mana pon sama.Pressure still be there, tak boleh lari.Yang penting,bagaimana kau adapt nya dan melawan rasa yang kurang senang itu.


Happy working guys =)

No comments:

Post a Comment