Jun 7, 2010

Ali Setan


Aku terpikir, kalao lah satu hari nanti aku ada anak perempuan, mesti aku rasa mahu protect anak aku dari mana-mana lelaki yang sedang seduce anak aku. Mesti aku tak berapa suka kalao dia keluar dengan lelaki tu selalu.Kamu jugak kan?

Tapi, bila ingat zaman aku mula mengenal lelaki, iaitu sekitar 20an, aku rasa aku patot beri ruang pada anak aku itu jugak untuk involve dengan lelaki itu (tengok jugaklah orangnya macam mana kan).Sebab, kalao kamu tak sedikit 'nakal' di luar dan hanya baca buku di rumah, kamu tidak akan banyak belajar pasal hal hubungan dan bende-bende yang perlu kita tahu pasal opposite sex, espeselinya lah.

Aku banyak belajar pasal lelaki bila sudah involve dengan somebody secara serius, bukan setakat hanya usha dari jaoh.It doesn't teach u anything.Kene banyak buat hal.Haha.

Dulu, pernah sanggup balik awal masa cuti semester UiTM, konon mahu balik ke UiTM sebab banyak kerja di studio, tapi pergi berdating dengan orang itu di sekitar KL, kata tidor di kolej tapi tidor rumah orang, hanya turut rasa hati yang tengah berbunga, letak tepi istialh family first.

Dan, paling tak boleh blah, sanggup burn duit ptptn nak beli banyak bende untuk orang itu, balut gift dengan wrapping paper love-love, buat kad comel dengan ayat-ayat yang kalao aku baca sekarang rasa nak maki, gila kapak, kemudian bagi pada dia, dan bila datang rumah dia, aku rasa tak nampak pon ada sense of appreciation oleh dia terhadap bende yang aku beli dengan duit kerajaan itu.

Lagi worse, at one point tu bila sudah tahu hubungan tu tidak ke mana, masih mahu mencuba konon kumbang hanya seekor dalam dunia time tuh.Try so hard till the end, itu yang ditulih kat tepi katil baik masa di kolej sampai lah ke zaman rumah sewa.Cerita cinta masa tu memang panjang, kene guna dvd, yaw.

Banyak kebodohan masa dulu yang baru boleh direview sekarang.Itu baru yang tak sensor. Yang lain takot kene gam dengan Kementerian Penerangan Malaysia.Mungkin jugak tak elok untuk budak-budak under age.
Aku rasa idop aku wasted pada masa tuh.Aku cerita ni pon sebab termuhasabah diri sekejap tadi. Mungkin sejak akhir-akhir ni aku rasa sedikit ade meaning walaopon mungkin ada perubahan lain yang certain nya jugak tak disenangi.What ever. what important, aku lebih kenal diri aku siapa sekarang.Paling tidak, aku sudah tidak membuang masa untuk sesuatu yang tak bagi aku benefit, seperti mengabdi pada someone yang fooled aku semata-mata.
Biar buruk perangai aku dulu, tersilap langkah, tapi aku tak pernah jugak merungut dalam hati dengan over sebab aku ambik teladan dari hal lepas.Apesal nak menyesal kan?
Jadi, sedikit-sebanyak, aku sudah ada formula untuk tumbesaran anak-anak aku selain susu formula yang bersepah-sepah sekarang ni. (macam tak sabar nak giat buat anak je ek, haha). formulanya, biar mereka melalui setiap fasa idop mereka dengan enjoy,biar sedikit nakal, biar banyak main, biar try banyak bende, biar nampak berani, sebab, from there, mereka learn many things, at least mereka belajar determine idop mereka sendiri.Kan dah macam keling bahasa aku.

5 comments:

  1. Bini ANUAR ZAINJune 07, 2010

    hahaa...lawak la...
    tapi mmg pon..kalo time berchenta dulu..dgn kata hikmahnye...
    "i'll do anythin 4u"...
    bila pk2 balik..baik la g blanje kawan2 makan KFC...haisshh!!

    ReplyDelete
  2. itulah paseiiiinyer.rugi duit pt dulu.

    ReplyDelete
  3. Saya tak akan bagi anak baca novel cinta murahan bila dia membesar. Saya akan pastikan dia baca Catcher in the rye sebelum umur 10, dan tonton The Wackness sebelum umur 13.

    By the way, entry anda menggambarkan situasi coming of age.

    ReplyDelete
  4. makin hari makin matang penulisan ko......

    ReplyDelete
  5. beruang: wah, hebat perancangan kamu.saya sdr tak pernh tahu The Wackness itu apa.haha.

    jat: yeke? thanks.

    ReplyDelete